1/31/2011

13 KELEBIHAN ,MINUM SUSU

Asssalamuaikum dan salam satu malaysia buat korang semua.

Entry kali nie aku akan bagi tau korang semua kelebihan minum susu. Sebagai salah seorang peminum susu tegar mmg mengalakkan korang semua minum susu. Ini coz susu lembu dapat memberi manfaat kpd kesihatan diri kita. Wah makna nya entri kali nie ckp pasal kesihatan la pulak.

Meh kita tgk ada ape ngn SUSU lembu, MOOOooooooooooo (korang akan mengembuu pas minum susu lembu)

Adik-adik kecik mmg suka minum cucu


1 Susu lembu kaya dgn kandungan kalsium. Kalsium nie penting bagi dlm proses pertumbuhan dan perkembangan tulang. Kalsium yg bergabung dgn fosforus utk membentuk kalsium fosfat yg merupakan bahagian penting dlm hidroksiapatit. Ia membantu memberikan struktur dan kekuatan tulang. so, sesiapa yg xmoh reput tulang meh kita minum susu.

2 Kewujudan kalsium dlm susu lembu juga memberi manfaat yg lain. Cam contohnya membantu melindungi sel-sel usus korang dari bahan kimia yg boleh menyebabkan kanser. Ia juga boleh mencegah migrain dan PMS ( Pre Menstrual Syndrome) untuk wanita.

3 Kalsium berguna dlm mencegah OBESITI di kalangan kanak2. Ia juga membantu org dewasa yg juga mempunyai masalah berat badan terutamanya obesiti terutamanya di bahagian PERUT.

4 Kewujudan kalsium dlm susu membantu dlm pengoksidaan lemak tubuh dan dengan demikian ia mampu menurunkan hormon paratiroid. Oleh itu, tahap hormon ini dipertahankan pada tahap ug lebih rendah.

5 Kalsium sangat bermanfaat melawan kanser payudara. Ini juga memainkan peranan penting dlm pembekuaan darah, kontraksi otot, pengawalan tekanan darah dan fungsi membran sel.

6 Susu lembu mengandungi protein yg berkualiti tinggi dan sangat penting bagi tubuh.

7 Susu juga membantu dalam melawan gout, yg merupakan penyebab artritis.

8 Susu lembu mengandungi ribonflavin (vitamin B2) dan vitamin B12. Kedua-dua vitamin ini berfungsi dlm penghasilan tenaga untuk tubuh. Vitamin ini juga berfungsi dlm perlindungan sistem kardiovaskular.

Wow Fresh milk..


9 Vitamin B12 berperanan penting dlm pengeluaran sel darah merah. Ia boleh mencecah anemia dan membantu dlm pembangunan penuh selsel saraf.

10 Susu lembu mengandungi iodin dlm jumlah yg tinggi dan merupakan kompenen penting untuk hormon triidothyronine dan tiroksin.

11 Vitamin A pula yg ada dalam susu lembu diperlukan utk pertumbuhan dan perkembangan rangkaian epitel dan mukosa di dlm usus. Rangkaian ini melindungi tubuh terhadap racun dan organisma dari menyerang badan kita.

12 Satu cawan susu lembu menyediakan 10.8 % dari keperluan tubuh seharian utk kalium. Kalium diperlukan untuk kontaksi otot, termasuk otot jantung dan juga diperlukan dalam sistem saraf.

13 Susu yg kaya dengan kalsium dan potassium mencegah pembentukan batu karang dalam tubuh

BEWARE, ada juga sesetengah orang yang alah klu minum susu nie, ni kerana susu mengandungi laktosa. Kesannya ialah lepas minum susu orang itu akan mengalami cirit-birit dan terpaksa mendapat rawatan dgn segera.

Kalau dah sedat susu lembu cam nie makna nya nak kena peyepak ladam lembu


That all information yang aku nk share ngn korang semua. Owkey see u all at the NEXT post..

1x hua
2xhua
huahuahua bye2
Assalamuaikum Buddy

No comments: