2/09/2011

Bruxism: Masalah time tido yang korang tak sedau

Terpanggil dan memanggil aku nak setory kepada korang masalah yang dialami oleh kawan baik  Affro (bukan nama sebenau) dan aku rasa masalah yang sama dialamai oleh orang lain tetapi mungkin tidak disedari kerana masalah tersebut hanya berlangsung dan boleh disaksikan (org lain) pada waktu sedang kita membongkang (tido). Probelum besau beliau adalah mempunyai tebiat mengesel-gesel kan GIGI semasa tidur dan dah hasil dari geselan tersebut mengeluarkan bunyi orang mengunah batang timun. 

Meh kita tanya Dr.Milo (sekadar lakonan) apakah masalah yang dihadapi oleh Affro.

Dr. Milo (Pakar sakit Sembelit)


Mus : " Apakah masalah yang dihadapi oleh kawan baek saya nie Dr?".

Dr  : " Kawan ko nie mengalami masalah misteri bawak dia gi jumpa bomoh Leman!!!!

Sama2 penipu besau (baca betul2)


Mus: "Whattt the ...!!! Cam serius penyakit nie, kalah wabak selesema VAVI dan virus H1NI yan penah melanda dulu.

Dr: " hahahahahaha  Chill lah bebs jangan cepat mengelabah saya gurau jer lah. Yang sebenar2 nyer dia mengalami 'gangguan pada kelakuan masa tido', dia mempunyai habit cam menggertakan gigi semasa tido dan keadaan ni dipanggil Bruxim".

Mus: " Hahahahaha  (Dr nie cam dah lama tak kena cabut gigi guna apit-G) , cam ner ek benda nie leh belaku? cuba citer detail cikit.."

Dr : " Ini adalah satu keadaan pergeseran secara paksaaan antara permukaan occlusal gigi bawah dan gigi atas. Pergeseran nie biasa2nya berlaku tanpa kawalan sama ada geseran ke depan dan ke belakang atau ke kiri dan ke kanan."

Bruxism


Mus: " oh yeah!!!!! Tak bahayer kew Dr klu hari2 polish gigi style gitu"?

Dr : " Keadaan nie tak bahaya mana pown BUT kalau tak dirawat dengan baik ia boleh menyebabkan kerosakan kekal kepada Mr.gigi dan ketidakkeselesaan di bahagian mulut dan muka". " Antara kesan2 yang akan dialami disebabkan Bruxism cam nie":

  •  Kesakitan pada rahang bawah ( susah nak buka dan tutup molot)
  • pening2 lalat
  • sakit telinga
  • kerosakan pada gigi
  • gigi palsu pon leh rosak taw
  • menyebabkan gigi sensitif (gunalah sensedive)
  • goyang inul eh silap, goyang gigi (tooth mobility)
Mus: " Mekasih bebanyak yerp Dr. Milo atas keterangan tadi"

Lega rasanya lepas dapat tahu keadaan sebenar yang dialami oleh Affro (bkn nama sebanar), harap lepas nie beliau dapat menjaga GIGI dengan lebih baik supaya bila senyum lebih menawan nak-  nak bila ambil gambau tak perlu sorok gigi.

Senyuman menawan selepas polish gigi...


p/s: " MALU BERTANYA SESAT JALAN TAPI KALAU TERLEBIH TANYA TAK TAHU MALU NAMANYA"


3 comments:

wynda said...

waaaaaaaaaaaaaaa....
berguna sungguh entry ni...:)

daydennjluyoh said...

HAHA. nice entry dear. with infomation. i do have a fren mcm ni. =PPPPP (SERIOUS)

Muhammad Mustaqim Razali said...

u are welcome...
keep support me doing better in my blog...