8/16/2011

Diari Dapur Bujang: Hot Yummy Chicken Porrigde

Hari ini entah mimpi apa entah secara tetiba aku aqim nak masak bubur ayam buat sahur kali ini. Mungkin nak lepas geram pasal dah dua hari aku terlepas nak sahur gara-gara gelombang kemalasan melanda. Nak masak ayer panas cecah biskut pun tak larat nak bangun (memang malas sangat nie). Gara-gara malas nak sahur, mr gastrik pun dengan senang hatinya beroperasi takala waktu berpuasa. Back to bubur, projek menjahamkan periuk nasi hari ini memang  Hancus Lebur menjadi sedekit mesikpun rupa bubur ayamnya tak sama dengan aku masak sebelum ini. Ini semua salah si ayam yang terlalu banyak. Sudah ayam pulak jadi bahan tuduhan. Bukanlah masakan sepesial kali tak menjadi sebab aku tukar sikit dia punya cara masakan dia. Sebelum nie aku rebus ayam sekali dengan nasi tapi kali nie aku rebus ayam dulu, nak dapatkan stok atau air rebusan ayam dulu, kemudian baru kasi masuk beras dan macam-macam lagi. Penyudahnya aku gagal nak buat bubur ayam sepesial malam nie untuk sahur esok.

 Cari inspirasi sebelum masak ngan membakar diri dengan api pelita...
Terlebih lobak jingga pulak nie. Hacus-hacus bubur kali nie..

Mak datuk nenek, nie ker rupa bubur ayam. Hahaha dah tak jadi namanya nak buat macam mana. BUT rasa No Doubt lah cam biasa aku buat cuma percaturan kali kurang menjadi. Tak mengapa pas nie budak kelas aku nak buat potluck hujung minggu nie, aku nak try remake balik this "Hot Yummy Chicken Porrigde". Okalah cerita semua dah makan pun dah apa tunggu  lagi baca niat puasa tue karang terlepas pulak. Assalamuaikum dan selamat berpuasa semua.
               

No comments: